Verzekerden van Zilveren Kruis en a.s.r. kunnen in 2023 geen nieuwe afspraak maken in het Martini Ziekenhuis
Het Martini Ziekenhuis heeft de onderhandelingen voor de bijkoop van zorg voor 2023 afgerond. Het resultaat hiervan is dat de meeste verzekeraars voldoende hebben bijgekocht. Helaas is dit niet het geval voor Zilveren Kruis (Zilveren Kruis, FBTO, De Friesland, Interpolis, de christelijke zorgverzekeraar/Pro Life en Ziezo vallen hier ook onder) en a.s.r. Hier leest u wat dit betekent voor patiënten en voor u als verwijzer.
Deel verzekerden van Zilveren Kruis en a.s.r. kunnen in 2023 geen nieuwe afspraak maken
Vanaf deze week (week 41) tot het einde van het jaar kan het Martini Ziekenhuis geen nieuwe afspraken meer inplannen voor verzekerden van Zilveren Kruis en a.s.r. Het gaat hierbij om nieuwe patiënten, maar ook om patiënten die al op de wachtlijst staan voor niet spoedeisende OK, operatieve ingreep in het operatief dagcentrum, poliklinische afspraak of een behandeling in de poliklinische behandelkamers.
Afspraken die al gepland zijn, gaan gewoon door. Ook alle spoedeisende hulp, geboortezorg, oncologische zorg, zorg voor kinderen tot 18 jaar én eerstelijns diagnostiek gaan door.
Wat betekent dit voor u als verwijzer?
Deze beslissing betekent dat u patiënten die zijn verzekerd bij Zilveren Kruis en a.s.r. (en alle bijbehorende labels) nog wel kunt verwijzen naar het Martini Ziekenhuis, maar dat zij pas vanaf begin 2024 kunnen worden ingepland voor een afspraak. U kunt deze patiënten uiteraard ook verwijzen naar een ander ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum in de regio.
Hoe worden patiënten geïnformeerd?
Dinsdag 10 oktober jl. heeft het Martini Ziekenhuis gecommuniceerd over deze beslissing, in afstemming met de twee betrokken zorgverzekeraars. Er staat een nieuwsbericht op onze website met een Q&A. Daarnaast ontvangen patiënten met een zorgverzekering van een label van Zilveren Kruis of a.s.r. deze week een e-mail/brief waarin we de beslissing toelichten. In de brief verwijst het Martini Ziekenhuis naar de zorgverzekeraar voor meer informatie of hulp bij een eventuele verwijzing naar een ander ziekenhuis/behandelcentrum. Ook is er een telefoonteam ingericht waar patiënten met specifieke vragen voor het Martini Ziekenhuis terecht kunnen. Dat nummer is te bereiken via het algemene nummer van het ziekenhuis: (050) 524 5245.
We willen u hier zo min mogelijk mee belasten
We willen u zo min mogelijk belasten met deze beslissing. Het Martini Ziekenhuis informeert uw patiënt over de situatie. Als de patiënt naar een ander ziekenhuis wil, kan de patiënt contact opnemen met de zorgverzekeraar. De verzekeraar zoekt in overleg met de patiënt naar een passende oplossing en vraagt het Martini Ziekenhuis de verwijsbrief door te sturen naar het ziekenhuis van keuze. U kunt op uw website of aan de telefoon verwijzen naar Zilveren Kruis of a.s.r. of eventueel naar het Martini Ziekenhuis voor specifieke vragen aan ons ziekenhuis. Het telefoonnummer van de afdeling Zorgbemiddeling bij Zilveren Kruis is (071) 364 0280. De telefoonnummers van de andere merken van Zilveren Kruis vindt u op www.zorgverzekeraar.nl. Het telefoonnummer van a.s.r. is (030) 257 2222.
Vragen?
We vinden het heel vervelend om deze beslissing te moeten nemen. We zijn ons zeer bewust van de impact op patiënten en op uw werk als verwijzer. Helaas laten de omstandigheden ons geen andere keus. Heeft u vragen, bel dan het algemene nummer van het Martini Ziekenhuis: (050) 524 52 45.
Met vriendelijke groet, namens de RvB
dr. A.T.M.G. Tiebosch en T. Kroll
Terug naar het nieuwsoverzicht