02 juni 2022

Transmuraaltje; Lean Mean Machine

We hebben goed georganiseerde praktijken en in triage uitmuntende uitblinkende assistentes. De huisartsen zijn hoogopgeleide, empathische, en kundige generalisten die ernstige zaken kunnen scheiden van de minder ernstige zaken. Onzin dingen filteren we.

De diabeteszorg en de preventiezorg binnen de CVRM-keten is op zeer hoog niveau. Casefinding van ongezonde levensstijl doen we goed. Onze geestelijke werkers leveren mooie ondersteuning aan mensen die lijden. En filteren de aandoeningen voor sociaal domein of GGZ. De (zorg)Masters VS en PA zijn uitstekende zorgverleners die zij aan zij met de huisarts werken. 
 
Er is een grens aan wat de zorg aankan! We zijn het afvoerputje van de maatschappij en geleiden patiënten door, daar zijn we goed in! Vertrouwen in onze kunde is groot!
 

Ja, en de zorgconsument?

Verhoog je eigen zelfredzaamheid, er is niet een functionaris nodig voor geruststelling, de huisarts is er voor medische kennis die ingewikkeld kan zijn. Maar de kennis over ziekte is beschikbaar, laat de zorgconsument dit gebruiken. De kwetsbaren en zwakken in de samenleving die hebben ons nodig.
Acceptatie van ziekte en dood past niet bij de zorgconsument, wel bij de patiënten die ik ken. Beste zorgconsument, accepteer het niet maakbare van het leven
 
Huisarts-praktijkhouders zullen nauwer moeten samenwerken met de huisarts-waarnemers. Laat ze binnen in de maatschap voor medische zaken en bundel de krachten. Ook de huisarts-waarnemers zijn gemotiveerde, hoogopgeleide, empathische dokters maar niet iedereen wil praktijkhouder zijn en kan dat. De huisartsen samen(!) moeten zorgen voor continuïteit en solidariteit. Maak coöperaties van 10.000 tot 15.000 patiënten en deel ervaring, personeel, administratie, ICT en een virtuele backoffice. Altijd beter dan een overname door de commerciële ‘’Mc Dokters’’.
 
Afvoerputje ok, maar de riolering verstopt.
 

Als ‘’Partner in de zorg’’, werken we samen als artsen en dat doen we goed! Tegelijkertijd kan de specialist zelf binnen de DBC de eigen onderzoeken en aanvragen regelen. Rond dat zelf af. Bij terugverwijzing en sluiten van de DBC doet de huisarts het weer! De huisarts doet liever niet de boodschappen. Lever zinnige zorg om de toegang naar tweedelijns zorg open te houden. Want ik kan niet geloven dat de patiënt een jaar later op de poli terugkomt, om een DBC vergoeding te kunnen houden.
 
Gemeenten faciliteer de zorg met locaties voor de huisartsen en ondersteun dat met welzijn en preventie.
 
GGZ verbeter je doorstroom en uitstroom, we hebben veel ongelukkig  mensen die hun verhaal beter bij hun schoonmoeder moeten doen, en niet bij de psycholoog of SPV-er. Zorg dat de toegangstijd vermindert.
 
Ziektekostenverzekeraar help in de financiering door voorop te stellen dat er wel huisartsen zijn die praktijken willen overnemen, maar faciliteer! Neem je zorg plicht serieus! Ga elke startende praktijkhouder ondersteunen, want elke euro gestoken in de huisartsenzorg betaalt zich uit.
 
Thuiszorg stop met marktwerking, maak een dashboard van beschikbare plekken en verdeel het werk, combineer nachtdiensten, combineer menskracht. 
 
Wees zuinig op de huisarts, vraag niet wat kan de huisarts voor mij doen, maar wat kan ik voor de huisarts doen.
 
Dus een ‘’lean mean machine’’: een strak en plat georganiseerde samenwerking met bekwame zorgwerkers in een geoliede eerste-lijns-machine.
 

Mischa Hardieck, huisarts en adviseur transmurale samenwerking



Terug naar het nieuwsoverzicht