23 juli 2021

Ervaringsmeting patiënten leidt tot een 8,6 en 8,5

Ieder jaar voert het Martini Ziekenhuis een patiëntervaringsmeting uit. Het ervaringsonderzoek vraagt de patiënt naar iedere stap in het ziekenhuisbezoek. De resultaten laten een ziekenhuisbreed beeld zien van de kliniek en polikliniek. De meetperiode is van januari tot en met maart 2021 en levert een 8,6 op voor de kliniek, en een 8,5 voor poliklinieken.


Het Martini Ziekenhuis biedt ook steeds meer consulten via video of telefoon aan. Ook dit is meegenomen in de ervaringsmeting. Het telefonisch consult wordt gemiddeld gewaardeerd met een 8,5, een videoconsult met een 7,8. De cijfers sluiten aan bij de landelijke benchmark: de Nederlandse ziekenhuizen scoren gemiddeld tussen de 8,1 en 8,8. De Santeon ziekenhuizen scoren gemiddeld een 8,5.

Bekijk hier hoe onze patiënten het Martini Ziekenhuis waarderen.

Waardering
Patiënten spreken over het algemeen veel vertrouwen uit in onze artsen en verpleegkundigen, en zijn zeer tevreden over het respect dat zij ervaren. Ook in een heel roerige tijd van de COVID Pandemie voelen zij zich heel veilig in ons ziekenhuis. Het kennisniveau van de zorgverleners en de tijd die wordt genomen voor patiënten scoort hoog. ‘De opvang bij de behandeling was erg goed geregeld’, is bijvoorbeeld een reactie van een patiënt, en ‘er werd goed geluisterd naar mijn wensen’.

Blijven leren
Vanzelfsprekend zijn er altijd punten van verbetering. Patiënten geven aan dat de informatievoorziening over bijwerkingen van medicatie beter kan. Ook informatie over wachttijden kan beter, zowel de tijd op de wachtlijst als de manier waarop het Martini Ziekenhuis patiënten informeert over de wachttijd tijdens een afspraak in het ziekenhuis. Deze uitkomsten sluiten aan bij de landelijke trend. Daarnaast is het betrekken van familie bij de zorg thuis een aandachtspunt binnen de kliniek.



Terug naar het nieuwsoverzicht