Patiënten beoordelen Martini Ziekenhuis met een 8,6 en 8,5
De resultaten geven een ziekenhuisbreed beeld van de kliniek en polikliniek, met een gemiddeld rapportcijfer van respectievelijk 8,6 en 8,5. Respect, veiligheid en vertrouwen in de arts en verpleegkundigen scoren hoog, net als de vriendelijkheid van onze baliemedewerkers en de informatievoorziening bij vertrek uit het ziekenhuis. De informatie rondom bijwerkingen van medicatie en wachttijden vraagt om verbetering; een landelijke trend.
Waardering
Het Martini Ziekenhuis scoort met haar 8,6 voor ziekenhuisopname net iets hoger dan het landelijk gemiddelde van 8,5. En met het gemiddelde van een 8,5 voor poliklinische zorg doet ons ziekenhuis het even goed als de andere deelnemende ziekenhuizen.
Patiënten die opgenomen zijn in het ziekenhuis laten via het onderzoek weten dat zij zeer tevreden zijn over het respect dat zij ervaren. Op dit punt scoort het Martini Ziekenhuis 97,1%. Ook veiligheid en vertrouwen in de arts scoren hoog. Bij een poliklinisch bezoek worden naast het vertrouwen in de arts (96,6%) ook de vriendelijkheid van baliemedewerkers en informatie bij vertrek als positief beoordeeld.
Blijven leren
Een ervaringsmeting is van groot belang voor ons ziekenhuis. Het geeft aan wat onze patiënten belangrijk vinden en hoe zij onze dienstverlening ervaren. Naast complimenten en bevestiging van de dingen die we goed doen, geeft deze meting ons ook aanwijzingen wat wij kunnen verbeteren. Het ervaringsonderzoek vraagt de patiënt naar elke stap in het ziekenhuisbezoek.
Patiënten geven aan dat verbetering mogelijk is bij het geven van informatie over bijwerkingen van medicatie. Ook informatie over wachttijd kan beter. Daarbij gaat het zowel om informatie over de tijd op de wachtlijst, als om de manier waarop wij patiënten informeren over de wachttijd in het ziekenhuis bij een afspraak.
Bekijk hier hoe onze patiënten het Martini Ziekenhuis beoordelen na een poliklinisch bezoek
Bekijk hier hoe onze patiënten het Martini Ziekenhuis beoordelen na een ziekenhuisopname
Waardegedreven zorg
Dit jaar heeft het Martini Ziekenhuis, als één van de dertien ziekenhuizen in Nederland, deelgenomen aan de pilot Patiëntervaringen van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). De metingen zijn uitgevoerd in de periode van januari tot half maart; voor de coronacrisis. Voor deze meting is gebruik gemaakt van een korte vragenlijst. ‘De pilot Patiëntervaringen maakt deel uit van het programma Waardegedreven Zorg van de NVZ, legt Sjoukje Heidstra, coördinator patiëntenparticipatie uit.
‘Als Santeon ziekenhuizen is waarde gedreven zorg uitgangspunt bij alles wat we doen. Belangrijk daarin is: ‘samen beslissen’ en ‘leren en verbeteren’. Om dit te stimuleren, helpt een meetinstrument, zodat we zicht hebben op wat we doen. In hoeverre wordt in de praktijk ook samen beslist? Dat kan de patiënt zelf bij uitstek beoordelen, daarom zijn patiëntervaringen zo belangrijk. We gaan de uitkomsten van de meting de komende tijd verder analyseren. Waar we kunnen, zetten we in op verbetering, met bijzondere aandacht voor ‘samen beslissen’.’
Terug naar het nieuwsoverzicht